loading...

دانلود تحقیق و پاورپوینت و مقاله

دیجیتال مارکتر | غلام سئو
بازدید : 129
پنجشنبه 20 مرداد 1401 زمان : 12:38

مقاله در مورد اهميت كتابت و نگارش و فوائد آن

مقاله-در-مورد-اهميت-كتابت-و-نگارش-و-فوائد-آنلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 61 صفحه

قسمتی از متن word (..doc) :


2
‏باب چهارم : آداب و آئين نگارش و ‏نگاهدارى كتاب كه ابزار علم و دانش است
‏آداب و آئين نگارش و ‏موضوعات و مسائلى مربوط به كتاب
‏مباحث مربوط به آنها در طى بيست و پنج مسئله گزارش ميشود.
1- ‏اهميت كتابت و نگارش و فوائد آن
‏موضوع كتابت و نگارش از ‏ارجمندترين و مهمترين مطالب دينى و بزرگترين عامل صيانت نگهبانى شريعت مقدس اسلام ‏است ، شريعت مقدس و قوانين الهى كه از كتاب (قرآن )، و سنت ، و مجموعه اى از علوم ‏شرعى ملهم از آندو، و نيز آن سلسله از معارف عقلى كه فهم و شناخت كتاب و سنت بدآنها ‏وابسته است ، تشكيل مى شود.
‏حكم و قانون كتابت و نگارش - بر حسب اهميت علمى كه ‏نگارش مى يابد - به چند قسم تقسيم مى گردد:
1- ‏چنانچه فراگرفتن آن علمى كه نگارش ‏مى يابد، واجب عينى باشد، نگارش آن نيز واجب عينى است ؛ زيرا حفظ و نگاهبانى چنين ‏علمى ، متوقف بر نگارش ‍ آن مى باشد.
2- ‏اگر تعلم آن علم ، در حد واجب كفائى ‏باشد، كتابت و نگارش آن نيز، واجب كفائى است .
3- ‏و اگر يادگيرى آن علم ، مستحب ‏باشد، نگارش آن نيز مستحب خواهد بود.
‏ولى بايد گفت كه مسئله نگارش در رابطه با ‏قرآن و حديث در زمان ما، يعنى (عصر مؤ لف ) - بطور مطلق يعنى بدون هيچ قيد و شرطى - ‏واجب و ضرورى است ؛ زيرا اگر ما مناطق و اقطار مختلف جهان را در نظر گيريم به اين ‏حقيقت واقف مى گرديم كه كتب دينى ، چنان دچار كمبود كمى و كيفى است كه مى توان گفت ‏تاكنون در اداء و اداء چنين تكليفى - كه داراى وجوب كفائى است - كارى رسا و كامل ‏انجام نگرفته و به اداء وظيفه واجب كفائى قيام نشده است ، به ويژه در مورد كتب ‏تفسير قرآن و حديث كه در واقع آثار اين دو علم رو به آشفتگى و فرسودگى نهاده ، و ‏اعلام و رايات آن دستخوش واژگونگى گشته و دچار سرنگونى شده است . لذا در چنين دوره ‏و زمانه اى بر هر فرد مسلمان كارآمد، واجب كفائى است كه دست اندر كار نگارش و حفظ و ‏صيانت و تصحيح و روايت مطالب اين دو علم گرانقدر شده ، و در اين جهت از بذل هر گونه ‏مساعى دريغ نورزد.
‏از جمله قواعد قطعى و مسلم اين است كه اگر در اداء تكليفى كه ‏داراى وجوب كفائى است ، در حدى - كه حوائج مردم از رهگذر آن تاءمين گردد - قيام و ‏اقدامى نشود بايد همه افراد جامعه نسبت به آن ، احساس وظيفه و مسئوليت نمايند و در ‏انجام آن بكوشند؛ و در صورتيكه نسبت به آنها كوتاهى و سهل انگارى شود همگى مجرم و
3
‏گناهكار خواهند بود.
‏بنابراين ، تكاليفى كه به عنوان واجب كفائى در عهده مردم ‏قرار گرفته است تا وقتى كه فرد و يا افراد كارآمد و باكفايتى درباره آنها اقدام ‏نكنند، و نياز مردم را در رابطه با آن برطرف نسازند، مسئوليت اداء آنها - همسان و ‏هموزن با واجب عينى - بر دوش همه افراد، سنگينى مى كند كه بايد آنها را انجام ‏دهند.
‏علاوه بر اين ، درباره كتابت و نگارش آثار دينى و علمى ، احاديث فراوانى ‏به چشم مى خورد كه بر طبق آنها مسئله نگارش ، مورد تشويق و تحريص قرار گرفته و ‏پاداش مهمى در برابر اداء اين وظيفه دينى مقرر شده است ، از آن جمله پيامبر گرامى ‏اسلام (صلى الله عليه و آله ) فرمود:
((‏علم و دانش ‏را به بند آريد و از آن صيانت و نگاهبانى كنيد.)) ‏عرض ‏كردند: راه و رسم به بند كشيدن علم و دانش چيست ؟ فرمود: ((‏كتابت و نگارش ‍ آن (475) )) (‏كه اين كار از تداوم و استمرار و بقاء علم و دانش ، صيانت ‏مى كند).
‏روايت شده است كه مردى از انصار حضور پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله ) ‏مى رسيد و در مجلس او شركت مى جست و سخنانى از آن حضرت مى شنيد كه سخت او را به ‏وجد مى آورد و براى او شگفت انگيز مى نمود بطوريكه شيفته سخنان آن حضرت مى شد؛ ولى ‏نمى توانست آنها را به خاطر بسپارد: لذا نگرانى خود را از جهت ضعف و كمبود حافظه ، ‏با حضرت در ميان گذاشت ، رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) به او فرمود: براى حفظ و ‏نگاهدارى اين سخنان ، از دست خويش مدد گير و به دستش اشاره فرمود كه گفتار و ‏بياناتش را بنويسد(476) .
‏حسن بن على يعنى امام مجتبى (عليه السلام ) ‏فرزندان و خواهرزادگان خود را فرا خواند و به آنها فرمود: اگرچه شما هم اكنون به ‏عنوان افراد كوچك و خردسال فاميل و قوم خويش خود به شمار مى آييد، ولى اين اميد هم ‏وجود دارد كه بزرگان قوم و گروهى ديگر باشيد؛ لذا بر شما لازم است كه علم و دانش را ‏فراگيريد. و اگر در جمع شما كسانى ديده شوند كه نتوانند علم و دانش را فراگيرند و ‏يا در خاطر بسپارند بايد به نگارش علم قيام كرده و آن نوشته علمى را در خانه هاى ‏خويش قرار داده و از آن نگهبانى كنند(477) .
‏ابى بصير مى ‏گويد از امام صادق (عليه السلام ) شنيدم كه مى فرمود: ((‏براى نگارش (حقايق دينى ) دست به كار گرديد؛ زيرا شما نمى ‏توانيد اين حقايق را - جز از طريق نگارش آن - در خاطر خود حفظ نموده و از آن

دانلود فایل
مقاله در مورد معجزه جاوید
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

آرشیو
آمار سایت
  • کل مطالب : <-BlogPostsCount->
  • کل نظرات : <-BlogCommentsCount->
  • افراد آنلاین : <-OnlineVisitors->
  • تعداد اعضا : <-BlogUsersCount->
  • بازدید امروز : <-TodayVisits->
  • بازدید کننده امروز : <-TodayVisitors->
  • باردید دیروز : <-YesterdayVisits->
  • بازدید کننده دیروز : <-YesterdayVisitors->
  • گوگل امروز : <-TodayGoogleEntrance->
  • گوگل دیروز : <-YesterdayGoogleEntrance->
  • بازدید هفته : <-WeekVisits->
  • بازدید ماه : <-MonthVisits->
  • بازدید سال : <-YearVisits->
  • بازدید کلی : <-AllVisits->
  • کدهای اختصاصی