loading...

دانلود تحقیق و پاورپوینت و مقاله

دیجیتال مارکتر | غلام سئو
بازدید : 128
پنجشنبه 20 مرداد 1401 زمان : 20:19

دانلود مقاله ميراث زن وشوهر 19 ص

دانلود-مقاله-ميراث-زن-وشوهر-19-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 17 صفحه

قسمتی از متن word (..doc) :


‏1
‏ميراث زن وشوهر
‏زن و شوهر هم از هم ديگر ارث مي برند. اگرچه دخول صورت نگرفته باشدو جمع مي شوند با جميع ورثه در صورتي كه خالي از موانع باشد (كفرو...) در هر صورت از يكديگر ارث مي برند. مگر ‏در مريض، آن درصوتي است كه مرد درحال مريض بودن بازن ازدواج كرده، مرد اززن ارث نمي بردو زن هم از مرد ارث نمي برد.
‏مگراينكه آن مرد‏از آن بيماري رهايي يابد و يا دخول به زن كند. دراين صورت از يكديگر ارث مي برند، اگرچه شوهر پيش از دخول بميرد.
‏اگر مرد درزمان بيماري بازن ازدواج كند، ازيكديگر ارث خواهندبرد. اگرچه دخول نباشد. بنابر قول اقرب، اين همانند زن صحيح است كه بامرد ازدوا ج كرده و بخاطر عمل كردن به اصل (اصل ارث بردن) و تخلف از اين اصل كه درمورد مرد است و اين بخاطر يك دليل خارجي است كه موجب نمي شود زن به مرد الحاق شود، چون اين الحاق قياس است.
‏درطلاق رجعي تا زماني كه عد تمام نشده، اگر هركدام بميرند از يكديگر ارث مي برند. بخاطر اينكه مطلقه رجعي ‏درحكم زوجه است.
‏بخلاف بائن كه پس ازوقوع طلاق بائن زن وشوهر درمدت عده از يكديگر ارث ‏ن‏مي برند‏، مگر اينكه مرد درحال بيماري زن خود را طلاق دهد،زن تايك سال از مرد ارث ‏م‏ي برد، بخلاف مرد‏كه ارث نمي برد.
‏اگرن و شوهر خود فرزند داشته باشد، ازهمه تركه ارث مي برد‏، مانند ساير ورثه بنابر قول مشهور خصوصاً بين متاخرين و نيز مرد ارث مي برد زن مطلق.
‏اما زني كه فرزند كه فرزند ندارد از عين زمين ارث نمي برد‏. قيمت آن و ابزارآلات ساختمان كه مانند درب و پنجره و بناها از قبيل سنگها و آجرها و غير. اما از‏ قيمت ابزارها و بناها ارث ميبردوقيمت گذاري مي شود. بناها وخانه هايي كه دردروي زمين است‏، منهاي زمين پس‏ يا‏ قيمت به زن داده مي شود.‏ ‏
‏اقوال ‏
‏ظاهر عبارت منصف آن است كه زن عين درختان ميوه دار و غير آن را وارث مي برد چون شهيد اينها را از ارث زن استثنا نكرد و لذا در عموم ارث باقي مي ماند، زيرا هرچه از مستثني منه بيرون باشد(زمين و آلات ساختماني) ‏از عين آنها ارث مي برد مثل غير آنها ‏.
‏واين يكي از اقوال درمساله. بلكه از منصف چنين نظري دور است و معروف بين فقهاي متاخرين ‏و نزد خودمنصف است كه محروم است. زن از عين درختان مثل بناها نه قيمت آنها بلكه از قيمت آنها ارث مي برد.
‏و ممكن است حمل كنيم آلات رابر آنچه كه شامل درختان هم مي شود‏.
‏2
‏ظاهراً در مورد بناها فرقي ميان بنايي كه براي سكونت ساخته شده و بنايي كه براي مصالح ‏و اغراض ديگر مثل آسيا، حمام و اتاق روغن گير زيتون يا كنجد يا آب انگور تهيه مي شود. اصطبل و طويله و غير اينها وجود ندارد. چون عنوان بنا بر همه اينها شامل مي شود.
‏اگر چه دراين موارد عنوان‏«‏باع‏»‏كه در بسياري ازروايات آمده است، داخل نمي شود، چون رباع جمع ربع است به معناي خانه.
‏اگر يكي از زوجه هاي ميت ولد داشته باشد و يكي بدون بچه باشد‏، پس بنا بر قول اقوي ‏عين زمين به صاحب بچه مي رسد و‏آنچه كه زن بدون ولد از عين آن ومحروم است ‏را به زن صاحب بچه مي دهند.(‏قيمت)
‏آن چه زن بدون بچه از عين محروم است و به زن صاحب بچه مي رسد، ولي آن زن داراي بچه ‏موظف است كه قيمت آن را ارث برده رابه زن بدون بچه بدهد( نه سايرورثه قيمت را بدهند) چون سهم زوجيت مختص به اين دو نفر است، پس هر گاه يكي از آنها از مقداري از سهم محروم شد به ديگري اختصاص پيدا مي كند.
‏اگر ميت دوتا
‏ زوجه داشته
‏ باشد.
‏بايد توجه داشت كه پرداخت قيمت به زوجه ‏بدون فرزند ‏بروجه قهرو الزام و اجباراست نه اختيارو آن مانند دين است كه برذمه آنها آمده ‏(وارث)
‏فرقي ندارد ميان آنكه وارث حاضر باشد، عين را به زوجه بدهدياحاضر نباشد.
‏فرقي ندارد ميان آنكه ‏وارث از قيمت امتناع ورزديانه.
‏بنابراين اين قيمت درذمه ورثه باقي است تاآنكه حكم بتواند اورا مجبوربه اداي دين‏ سازد، يا آنكه عين را قهراً برعليه(برضرر)آن بفروشد.
‏اگر هيچ يك از اين امور ممكن نبود دين درذمه آنها باقي مي ماند تازماني كه زوجه بتواند آن را وصول نمايد‏ ولوبه طريق تقاص چه از عين تقاص كند يا غيرعين فرقي ندارد.‏
‏فرق ندارد
‏روايات زيادي در اين باب است كه ميان زن با فرزند و بدون فرزند فرقي نمي گذارد، بلكه حاكي ازآن است ‏كه مشتركاً آنها در محروميت امور ياد شده و گروهي ‏هم اين را پديرفته اند.تعليلي كه روايت آورده اين است ترس از اينكه زن درخانه و زميني كه به ورثه مي رسد، كسي را وارد ‏كند( شوهر ديگري) كه آنها از(وارث) او كرامت دارند كه هردو محروم شدن اشتراك دارند، ولي اين تعليل در مورد زن بدون فرزند قوي تر است

دانلود فایل
دانلود مقاله ميان افزود ها، بدل يا معترضه 54 ص
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

آرشیو
آمار سایت
  • کل مطالب : <-BlogPostsCount->
  • کل نظرات : <-BlogCommentsCount->
  • افراد آنلاین : <-OnlineVisitors->
  • تعداد اعضا : <-BlogUsersCount->
  • بازدید امروز : <-TodayVisits->
  • بازدید کننده امروز : <-TodayVisitors->
  • باردید دیروز : <-YesterdayVisits->
  • بازدید کننده دیروز : <-YesterdayVisitors->
  • گوگل امروز : <-TodayGoogleEntrance->
  • گوگل دیروز : <-YesterdayGoogleEntrance->
  • بازدید هفته : <-WeekVisits->
  • بازدید ماه : <-MonthVisits->
  • بازدید سال : <-YearVisits->
  • بازدید کلی : <-AllVisits->
  • کدهای اختصاصی