loading...

دانلود تحقیق و پاورپوینت و مقاله

دیجیتال مارکتر | غلام سئو
بازدید : 154
پنجشنبه 20 مرداد 1401 زمان : 21:51

دانلود مقاله معاونت در جرم 55 ص

دانلود-مقاله-معاونت-در-جرم-55-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 55 صفحه

قسمتی از متن word (..doc) :


1
‏معاونت در جرم
‏مقدمه
‏قانون مجازات اسلامی 1375 (تعزیرات) کتاب پنجم از قانون مجازات اسلامی است که به مبحث تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده اختصاص دارد. این قانون اولین قانون دائمی مجازات اسلامی است که ‏پس از پیروی انقلاب اسلامی به تصویب رسیده است.
‏انسجام دادن به قوانین کیفری قبل، جایگزینی مجا‏ز‏ات شلاق با مجاز‏ا‏ت حبس، ‏احصاء جرایم قابل گذشت از دیگر وی‏ژگی های عمده این قانون هستند.
‏چنانچه به گذشته سیر قانون‏گ‏ز‏اری در زمینه مسائل کیفری از پیروزی انقلاب اسلامی به بعد بنگریم، قوانین کیفری یک سیر تکاملی را پشت سر گذاشته اند. ‏با گذشت زمان در عمل معایب و محاسن قوانین نمود یافته و قانونگزار در صدد تقویت محاسن و رفع معایب برآمده است. بر این اساس هر قانون جدیدی نسبت به قوانین قبلی کامل تر است.
‏با مقایسه قانون مجازات‏ اسلامی‏ ‏1370 ‏ب‏ا قوانین حدود و قصاص و دیات ‏سابق و نیز مقایسه کتاب پنجم این قانون که در سال 1375 به تصویب رسیده است با قانون تعزیرات مصوب 1362 و حتی با قانون مجازات اسلامی 1370 سیر تکاملی آنها محرز است و ملاحظه می گردد قانونگ‏ز‏ار با تصویب قوانین جدید در صدد ‏مرتفع نمودن معایب و نواقص قوانین قبلی نیز بوده است. لذا ملاحظه می گردد مقرراتی که در قانون مجازات اسلامی سال 1370 پیش بینی شده است گاهاً در قانون ‏1375 نیز مورد عنایت قانونگزار بوده اند، از جمله مقررا‏ت‏ راجع به ‏شروع به قتل عمد و قتل به تسبیب، فحاشی، سرقت، ساخت و تهیه مشروبات الکلی و غیره ... از آن جایی که مجموعه قانونی مجازات اسلامی از ماده یک شروع و تا ماده ی 729 ادامه دا‏ر‏د و هر دو قانون مجازات اسلامی 1370 و 1375 ‏مجموعاً یک قانون محسوب می شوند، آیا امکان تعارض بین مواد این قانون وجود دارد و د‏ر‏ صورت تعارض بین مواد مختلف این قانون چگونه باید رفع تعارض کرد؟ ‏در چه مواردی تعارض وجود دارد؟ و این تعارضها ظاهری هستند یا واقعی؟ سوالاتی است که در این مقاله سعی بر پاسخگویی به آنها است.
2
‏تعریف معاونت به طور کلی‏ :
‏ معاونت در جرم آن است که شخص بدون انکه مستقیماً و رأساً در عملیات اجرایی جرم شرکت نموده باشد بر اثر ‏تحریک و ‏تطمیع یا نیرنگ و فریب دیگری را وادار به ارتکاب جرم می نماید و یا با علم و اطلاع وسیله ارتکاب جرم را برای مباشر اصلی تهیه و تحصیل می کند و یا آن که طریق ارتکاب جرم را به مجرم اصلی ارائه می دهد.
‏تعریف معاونت
‏معاون کسی است که در ‏نفی فعل مجرمانه نقش ندارد لیکن امکانات را برای تحقق فعل اصلی توسط مجرم فراهم می آورد و راه را هموار کرده تحصیلات لازم را برای مباشر‏ یا مسبب جرم تدارک می بیند.
‏معاونت از دیدگاه حقوق جزا از دو نظر مورد توجه قرار می گیرد یکی مفهوم مرسع و دیگری مفهوم مضیغ.
‏معاونت در مفهوم مرسع : شامل هر گونه مداخله و مشارکت در ارتکاب جرم و از آن جمله شامل اصطلاح خاص و حقوقی معاونت در جرم می باشد.
‏در حالی که در معنای مضیغ معاونت، نوع خاص و معینی ا‏ز‏ همکاری د‏ر‏ ارتکاب جرم است به طوری که مجرم اساساً و رأساً هیچگونه مداخله ای در عملیات اجرایی سازنده ج‏ر‏م نداشته و نقش او، فرعی و تبعی بوده و تنها در پیرامون جرم محدود و مشخصی به اموری چون تهیه مقدمات جرم و تشویق و ترغیب می پردازد و مراد ما از معاونت در جرم مفهوم مضیق آن است. معاونت ممکن است قبل از حصول نتیجه باشد و گاهی نیز معاونت همزمان با وقوع جرم است که در آن صورت معاون مجرم را در حین ارتکا‏ب‏ ج‏ر‏م یاری می رساند بطوری که در ‏رکن مادی جرم دخالت نکند.
‏فصل ششم از قانون مجا‏ز‏ات عمومی مصوب 23 دی ماه 1304 بر شرکا و معاونین مجرم اختصاص یافته و ماده 28 از قانون مذکور مقرر داشته اشخاص ذیل معاون مجرم محسو‏ب‏ می شوند :
‏کسانی که باعث ‏و محرک ارتکاب فعلی شوند که منشأ جرم است.
‏کسانی که تبانی بر ارتکاب جرم کرده

دانلود فایل
دانلود مقاله معافیت از مجازات
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

آرشیو
آمار سایت
  • کل مطالب : <-BlogPostsCount->
  • کل نظرات : <-BlogCommentsCount->
  • افراد آنلاین : <-OnlineVisitors->
  • تعداد اعضا : <-BlogUsersCount->
  • بازدید امروز : <-TodayVisits->
  • بازدید کننده امروز : <-TodayVisitors->
  • باردید دیروز : <-YesterdayVisits->
  • بازدید کننده دیروز : <-YesterdayVisitors->
  • گوگل امروز : <-TodayGoogleEntrance->
  • گوگل دیروز : <-YesterdayGoogleEntrance->
  • بازدید هفته : <-WeekVisits->
  • بازدید ماه : <-MonthVisits->
  • بازدید سال : <-YearVisits->
  • بازدید کلی : <-AllVisits->
  • کدهای اختصاصی