loading...

دانلود تحقیق و پاورپوینت و مقاله

دیجیتال مارکتر | غلام سئو
بازدید : 137
پنجشنبه 20 مرداد 1401 زمان : 21:55

دانلود مقاله مطهري

دانلود-مقاله-مطهريلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 26 صفحه

قسمتی از متن word (..doc) :


‏1
‏1 ) انترناسيوناليسم اسلامي
‏ ‏ اين مسئله مسلم است كه در دين اسلام مليت و و قوميت به معنايي كه امروز ميان مردم مصطلح است هيچ اعتباري ندارد ، بلكه اين دين به همة ملتها و اقوام مختلف جهان با يك چشم نگاه مي‏‌‏كند ، و از آغاز هم دعوت اسلامي به ملت و قوم مخصوصي اختصاص نداشته است و بلكه اين دين هميشه ميكوشيده است كه به وسايل مختلف ريشة ملت‏‌‏پرستي و تفاخرات قومي را از بيخ و بن بركند .
‏ در اينجا لازم است ما در دو قسمت بحث كنيم : اول اينكه اسلام از آغاز ظهور خويش ‏«‏داعية جهاني‏»‏ داشته است . دوم اينكه مقياس‏‌‏هاي اسلامي مقياس‏‌‏هاي جهاني است نه ملي و قومي و نژادي .
‏2 ) داعية جهاني اسلام
‏ برخي از اروپائيان ادعا مي‏‌‏كنند كه پيغمبر اسلام در ابتدا كه ظهور كرد فقط مي‏‌‏خواست مردم قريش را هدايت كند ، ولي پس از آنكه پيشرفتي در كار خود احساس كرد تصميم گرفت كه دعوت خويش را به همة ملل عرب و غيرعرب تعميم دهد .
‏ اين حرف كه يك تهمت ناجوانمردانه‏‌‏اي بيش نيست علاوه براينكه هيچ دليل تاريخي ندارد با اصول و قرائني كه از لحن آيات اولية قرآن كه بر پيغمبر اكرم نازل شد استفاده مي‏‌‏شود مبانيت دارد.
‏ در قرآن مجيد آياتي هست كه نزول آنها در مكه و در همان اوايل كار بعثت پيغمبر اسلام بوده و در عين حال جنبة جهاني داشته است .
‏ يكي از اين آيات آيه‏‌‏اي است در سورة ‏«‏تكوير‏»‏ كه از سوره‏‌‏هاي كوچك قرآن است . اين سوره از سوره‏‌‏هاي مكيه است كه در اوايل بعثت نازل شده است . و آن آيه چنين است : ‏«‏ان هو الا ذكر للعالمين‏»‏ نيست اين مگر يك تذكر و بيدار باش براي تمام جهانيان .
‏ در آية ديگر كه در سورة سبا است مي‏‌‏فرمايد : ‏«‏و ما ارسلناك الا كافه للناس بشيراً ونذيراً و لكن اكثر الناس لايعلمون‏»‏ ، تو را نفرستاديم مگر آنكه براي همة مردم بشارت دهنده و بازدارنده باشي ولي بيشتر مردم نادانند .
‏ و نيز در سورة انبياء مي‏‌‏فرمايد : ‏«‏ولقد كتبنا في‏‌‏الزبور من بعدالذكر ان الارض يرثها عبادي الصالحون‏»‏ ، و هر آينه نوشتيم در زبور پس از ذكر كه ‏«‏زمين‏»‏ به بندگان صالح من خواهد رسيد .
‏و نيز در صورة اعراف مي‏‌‏فرمايد : ‏«‏يا ايهاالناس اني رسول‏‌‏الله اليكم جميعاً‏»‏ ، اي مردم من فرستادة خدايم بر همة شما .
‏3
‏ در قرآن هيچ جا ، خطابي بصورت ‏«‏يا ايها العرب‏»‏ ، يا ‏«‏ايهاالقرشيون‏»‏ پيدا نمي‏‌‏كنيد . آري گاهي در برخي از جاها خطاب‏«‏يا ايها الذين آمنوا‏»‏ هست كه مطلب مربوط به خصوص مؤمنين است كه به پيغمبر (ص) گرويده‏‌‏اند وگرنه در موارد ديگر كه پاي عموم در ميان بوده عنوان ‏«‏يا ايها الناس‏»‏ ، آمده است .
‏ يك مطلب ديگر در اينجا هست كه مؤيد جهاني بودن تعليمات اسلامي و وسعت نظر اين دين است و آن اينكه ، آيات ديگري در قرآن مي‏‌‏باشد كه از مفاد آنها يك نوع ‏«‏تعزز‏»‏ و اظهار بي‏‌‏اعتنايي به مردم عرب از نظر قبول دين اسلام استنباط مي‏‌‏شود ، مفاد آن آيات اين است كه اسلام نيازي به شما ندارد ، فرضاً شما اسلام را نپذيريد ، اقوام ديگري در جهان هستند كه آنها از دل و جان اسلام را خواهند پذيرفت . بلكه از مجموع اين آيات استنباط مي‏‌‏شود كه قرآن كريم روحية آن اقوام ديگر را از قوم عرب براي اسلام مناسبتر و آماده‏‌‏تر ميداند . اين آيات بخوبي جهاني بودن اسلام را مي‏‌‏رساند ، چنانكه در سورة انعام مي‏‌‏فرمايد : ‏«‏فان يكفر بها هؤلاء فقد و كلنابها قوماً ليسوابها بكافرين‏»‏ ، پس اگر اينان (اعراب) به قرآن كافر شوند ، همانا ، ما كساني را خواهيم گمارد كه قدر آن را بدانند و به آن مؤمن باشند .
‏ و نيز در سورة نساء مي‏‌‏فرمايد : ‏«‏ان يشأ يذهبكم ايها الناس و يأت بآخرين و كان الله علي ذالك قديراً‏»‏ ، اگر خدا بخواهد شما را مي‏‌‏برد و ديگران را بجاي شما مي‏‌‏آورد و خداوند بر هر چيزي تواناست .
‏ و نيز در سورة محمد(ص) مي‏‌‏فرمايد : ‏«‏و ان تتولوا يستبدل قوماً غيركم ثم لايكونوا امثالكم‏»‏ ، اگر شما به قرآن پشت كنيد گروهي ديگر جاي شما را خواهند گرفت كه مانند شما نباشند .
‏در ذيل اين آيه ، حضرت امام باقر عليه‏‌‏السلام مي‏‌‏فرمايد : ‏«‏منظور از قوم ديگر ، موالي (ايرانيان) است .
‏ و نيز امام صادق عليه‏‌‏السلام فرمود : ‏«‏اين امر ، يعني پشت كردن مردم عرب بر قرآن ، تحقق پيدا كرد و خداوند بجاي آنها موالي يعني ايرانيان را فرستاد و آنها از جان و دل اسلام را پذيرفتند .
‏باري مقصود ما فعلاً اين نيست كه بگوييم آن قوم ديگر ايرانيان بودند و يا غيرايرانيان ، بلكه اينرا مي‏‌‏خواهيم بگوييم كه از نظر اسلام قوم عرب و غيرعرب از نظر قبول يا رد اسلام مساوي بودند ، و حتي عرب‏‌‏ها بخاطر بي‏‌‏اعتنائي‏‌‏هايي كه به اسلام مي‏‌‏كردند ، كراراً مورد سرزنش واقع مي‏‌‏شدند . اسلام مي‏‌‏خواهد به اعراب بفهماند كه آنها چه ايمان بياورند و چه نياورند اين دين پيشرفت خواهد كرد ، زيرا اسلام ديني نيست كه تنها بخاطر قوم مخصوصي آمده باشد .
‏ مطلب ديگري كه در اينجا خوب است تذكر داده شود اين است كه اين امر يعني خروج يك عقيده ، يك فكر ، يك دين و يك مسلك از مرزهاي محدود ، و نفوذ در مرزها و مردم دوردست اختصاص به اسلام ندارد ، همة اديان بزرگ جهان ، بلكه مسلكهاي بزرگ جهان چنين بوده و هستند . غالب آيينها و مسلكهاي بزرگ جهان آن اندازه كه در سرزمين‏‌‏هاي ديگر مورد استقبال قرار گرفته‏‌‏اند در سرزمين اصلي كه از آنجا ظهور كرده‏‌‏اند مورد استقبال قرار نگرفته‏‌‏اند . مثلاً حضرت مسيح در فلسطين ـ منطقه‏‌‏اي از مشرق زمين ـ بدنيا آمد و اكنون در مغرب زمين بيش از مشرق ، مسيحي وجود دارد . اكثريت عظيم مردم اروپا و آمريكا مسيحي هستند ، آنها حتي از لحاظ قاره و منطقه نيز با حضرت مسيح جدا هستند ، برعكس خود مردم فلسطين يا مسلمانند يا يهودي ، اگر مسيحي وجود داشته باشد بسيار كم است . آيا مردم اروپا و آمريكا نسبت به دين مسيح احساس بيگانگي مي

دانلود فایل
دانلود مقاله مطالعه باکتریولوژیکی آلودگی کیسه های زرده در جوجه های گوشتی در سلیمانیه عراق 12 ص
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

آرشیو
آمار سایت
  • کل مطالب : <-BlogPostsCount->
  • کل نظرات : <-BlogCommentsCount->
  • افراد آنلاین : <-OnlineVisitors->
  • تعداد اعضا : <-BlogUsersCount->
  • بازدید امروز : <-TodayVisits->
  • بازدید کننده امروز : <-TodayVisitors->
  • باردید دیروز : <-YesterdayVisits->
  • بازدید کننده دیروز : <-YesterdayVisitors->
  • گوگل امروز : <-TodayGoogleEntrance->
  • گوگل دیروز : <-YesterdayGoogleEntrance->
  • بازدید هفته : <-WeekVisits->
  • بازدید ماه : <-MonthVisits->
  • بازدید سال : <-YearVisits->
  • بازدید کلی : <-AllVisits->
  • کدهای اختصاصی